wandelen-van-pieterburen-naar-maastricht.reismee.nl

etappe 2 Garnwerd - Groningen

Vandaag hebben we de tweede etappe gelopen van het Pieterpad.

We begonnen de etappe van vandaag door de auto weg te zetten op de parkeerplaats van het Best Western hotel valk bij het Hoornse meer in Groningen. Van hieruit vertrokken we richting de Paterswoldseweg en kwamen voor de eerste keer door het viaduct wat onder het spoor is aangelegd bij Theodorus Niemeijer. Het is mooi geworden en vooral veiliger. Via de Westerhaven vervolgens het fietspad naar Zernike genomen wat ook een mooie en vooral veilige route is geworden voor al het op en neer fietsend volk wat studeert. We concluderende dat het ook mooi wonen moet zijn aan deze kant van Groningen, we kennen het wel maar hebben er nog nooit gefietst. Onder de Ringweg van Groningen door kwamen we al fietsend langs het Reitdiep bij het van Starkenborgkanaal en begon de wind (bijna geen wind) toch aardig wat energie te eisen. De hondenkar achter de fiets is een aardige windvanger maar ik ben blij dat Britt mee kan doen op deze manier.

De brug bij Dorkwerd is vernieuwd en dat is voor de scheepvaart goed. De Paddepoelsterbrug, die we straks teruglopend weer tegenkomen is een aantal keren door schepen geraakt en daarom inmiddels weggehaald. ik geloof dat men de hele opbouw daar weg wil halen, maar zeker weten doe ik het niet. Via Oostum, Krassum komen we aan in Garnwerd waar we onze fietsen parkeren.

bij de molen de Meeuw in Garnwerd waar we zittend op een bankje op de dijk lunchen we en beginnen we onze tweede etappe van het Pieterpad. We steken de brug over en lopen aan de andere kant van het Reitdiep richting het Wetsingerzijl. Dit zijl is een aantal jaren geleden door Noorderzijlvest en de lokale overheid volledig gerenoveerd. We hebben ons als fractie van de ChristenUnie destijds hard voor gemaakt omdat het een bijzondere plek is die in onze ogen het verdiende om te worden aangepakt en hersteld. Gelukkig is dat ook gebeurd en ligt het er nu verzorgt en onderhouden bij. Het bankje van de broers Horringa brengt me in gedachten terug naar de boottocht die we als fractie (Wim Huisman, Harmannus Blok en ondergetekende) ondernomen vanuit Winsum richting de Wetsingersluis om aandacht te vragen voor de renovatie. Het was koud en bij de sluis werden we hartelijk ontvangen door de broers en hebben met de mannen koffie gedronken en gepraat.

Van hier lopen we naar de Wetsingersluis waar helaas niets van bewaard is gebleven. De sluis is weg en de huisjes van de sluiswachters zijn toen afgebroken en opgeruimd. Het zal destijds een volledig te rechtvaardigen besluit zijn geweest. nu denken we alleen; wat als.... We zijn het Reitdiep weer over gestoken en lopen nu richting Oostum. Oostum steekt als wierde mooi boven het landschap uit en het kerkje van Oostum is de moeite waard qua uitstraling. Binnen (zie video) is het niet meer dan een lege ruimte. OP de buitenkant hangt een bord waar het waterschap boodschappen achter liet. Vreemd dat dit zo belangrijk is gemaakt dat het waterschap hier publicaties op kon hangen....hier zit vast een verhaal achter.

Van Oostum naar Wierumerschouw en in dit prachtige stukje landschap komt het gevoel weer boven, wat als de Wetsingersluis behouden was gebleven. We steken voor de derde maal het Reitdiep over en gaan onderweg naar het kruispunt van waterwegen; het gegraven van Starkenborgkanaal en het Reitdiep. Omdat de Paddepoelsterbrug (vernauwing in de vaarroute) een aantal keren door scheepvaart is geramd is het nu helemaal verwijderd en kunnen we daar niet meer oversteken richting Groningen. De bewegwijzering stuurt ons over de brug van Dorkwerd en de app stuurt ons richting de Walfridusbrug. Beide zijn goed zo lang we maar weer uitkomen in Selwerd. Bij het kruispunt eten we een broodje op het bankje en zien een varend huis voorbij komen (zie foto's).

We naderen Groningen vanuit Selwerd en zien Handen met daarin gedichten (zie foto's) , we vragen ons af wat het is : http://www.staatingroningen.nl/890/handen-4-delen . via de link kom ik weer achter een stukje geschiedenis wat zo nabij was maar toch onbekend. Via Paddelpoel en de Studentenbuurt (ooit heb ik in de Tuinbouwstraat mijn eerste kamer bewoond) belanden we in het Noorderplantsoen. Het is hier gezellig druk en iedereen probeert invulling te geven aan de 1,5 meter privacy die als maatregel nog steeds van kracht is. We nemen nog even weer een pauze bij het lage der A een van de in mijn ogen mooiste plekjes in de stad Groningen. Ineke en ik hebben beiden in de Jozef Israëlstraat een kamer gehad, de buurt is ons zeer vertrouwd. Via de A-kerk en de Folkingestraat lopen we richting het Groninger Museum. Het Museum is uiteindelijk een geweldige aanwinst voor Groningen.....en gaan via het prachtige NS station lopen we over het Emmaviaduct (oude liftplek) naar het Best Western hotel waar de auto staat.

We moeten de fietsen nog ophalen in Garnwerd en rijden via Zuidhorn, ook daar is het viaduct onder het spoor eindelijk klaar, naar huis. We hebben geleerd van de vorige keer dat we niet echt meer zin hebben om nog uitgebreid eten klaar te maken, Ineke heeft een heerlijke spinazietaart gemaakt die we met z'n drietjes hebben gegeten. Het was een mooie route met veel bekende plekken en nieuwe ontdekkingen. De volgende keer wandelen we door voor mij nagenoeg onbekend gebied van Groningen naar Zuidlaren. Ik heb nu al zin.

RCKK

Goed gedaan jongelui, zere voeten ?