wandelen-van-pieterburen-naar-maastricht.reismee.nl

etappe 4 Zuidlaren - Rolde

We pakken vandaag de draad weer op in Zuidlaren en zetten de auto in Rolde, hebben gefietst van Rolde naar Zuidlaren en lopen nu van de Brink in Zuidlaren over het terrein van Dennenoord richting Schipborg. Dennenoord heb ik (Menne) in het verre verleden bezocht toen mijn vader zich vrijwillig daar liet opnemen omdat hij niet meer voor zichzelf instond door een jarenlang slepende rechtszaak tussen het schoolbestuur als werkgever en hemzelf als hoofd der school zoals dat toen nog heette. Dit zijn zwarte hoofdstukken uit onze familiegeschiedenis die maar niet willen helen.

Vandaag lopen we onder een half bewolkt hemel door het park en zien dat er tal van kunstwerken en gedichten (eerste foto) in de tuin van Dennenoord staan en het geheel er verzorgt uit ziet (wat een werk). Via de zuidelijke wijken van Zuidlaren lopen we onder de N34 door en steken de Drentsche Aa over. Door het stroomdal van de Drentsche Aa gaat het richting Gasteren. Het is voor mij (Menne) allemaal even nieuw en onbekend en ik geniet erg van het mooie landschap 'om de hoek' wat ik niet ken en geen weet van had.

Het was druk in Gasteren en dat snap je niet op een zondagmiddag, maar goed wij lopen en genieten maar er was veel volk op de been (in de auto) wat zichzelf blijkbaar even luchten moest. Buiten Gasteren liepen we even wer het veld in maar keerden al weer snel terug naar de hoofdweg om die over te steken en via een parkeerplaats (tweede foto) officieel welkom te worden geheten in de Nationaal beek- en esdorpenlandschap Drentsche Aa.

We staken van hieruit het Balloerveld over wat van ouds een defensie oefenterreintje was en nu een natuurgebied is geworden. Zoals met zoveel defensie oefenterreinen zijn het prachtige natuurgebieden die gelukkig in vrijwel alle gevallen ook open zijn voor publiek. Het viel ons op dat het gebied nogal verdroogt was, alles op de grond was even doods en dor, we vragen ons af of het loont om op een ander moment nog eens terug te komen....als deze natuur zich van de droogte hersteld is dat ongelooflijk knap. Ook de bomen in het Balloerveld hebben zwaar te lijden onder de droogte. Het jonge blad is aan de onderzijde van de boom helemaal verdroogt en verdord, de toppen zijn nog wel groen. Hoe dit fenomeen werkt? Waarom worden dezse bomen aan de onderzijde eerst dor en droog, wij denken dat het water toch zoveel mogelijk beneden in de boom blijft......geen idee hoe dit eigenlijk werkt. feit is wel dat het dor en droog is op het Balloerveld (derde foto).

We passeren de 'Galgenberg' (vierde foto) waarmee zoveel gezegd is dat de plek waar we stonden misschien een plek was aan de doorgaande route tussen Groningen en Coevorden waar misdadigers terecht werken gesteld door op te hangen....in het dor en doodse landschap van vandaag een terechte 'nare plek'.

We passeren voordat we van het Balloerveld afgaan De Baak (vijfde foto): https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/77959/Pieterpad-over-het-Balloerveld-krijgt-bijzonder-baken. Op het Baloerveld lopen de Lakenvelders van de Blakervelderhoeve uit Langelo: http://www.blakervelderhoeve.nl/ dit is nog niet te zien op de foto bij dit verhaal.

Zo lang als we op het Balloerveld zijn kunnen we eigenlijk ook al de toren van de Jacobskerk zien in Rolde. we lopen er op aan (zesde foto). We hebben even een stukje omgelopen om ook deze mooie kerk even te bekijken. Het is een erg mooie kerk, zie ook het filmpje op deze site en uiteraard een kerk met historie (zevende foto).

We lopen voldaan over de mooie route en de voorspoedige wandeling terug naar de begraafplaats die naast de oude begraafplaats, twee hunebedden (achtste foto) ligt en waar wij onze auto hebben geparkeerd. Op naar Zuidlaren om de fietsen op te halen en dan op huis aan.

Tot de volgende keer.