wandelen-van-pieterburen-naar-maastricht.reismee.nl

etappe 1 Pieterburen - Garnwerd

Het is Corona tijd, ondanks het feit dat er tal van beprekende maatregelen opgelegd zijn willen we toch gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn om actief buiten bezig te zijn. Met respect tot de geldende maatregelen zullen we de komende periode wandelen en fietsen langs de verschillende etappes van de Wandelroute van Pieterburen naar Maastricht. Dit is het alternatief voor de activiteit die nu niet door kan gaan een wandeling in de bergen van Andalusië die we gepland hadden.

We weten nog niet precies hoe we dit aan zullen pakken maar zullen dat gaandeweg wel leren denken we. De auto zetten we neer op ons aankomstpunt van de wandeling en vervolgens fietsen we van daar naar het startpunt van de wandeling. We fietsen ongeveer een uur en aansluitend lopen we een etappe van ongeveer drie uur terug naar de auto. Aansluitend rijden we terug naar de plek waar we de fiets hebben achtergelaten en rijden vandaar weer naar onze overnachtingsplek. We zullen de eerste etappes vanuit huis doen, als de afstand toeneemt zullen we kijken of er overnachtingsplekken gereserveerd kunnen worden omdat het anders te veel tijd kost om naar de startpunten toe te rijden.

We zijn van plan om deze route met z'n drieën te lopen; Ineke, Menne en Britt (onze border collie) en we hebben er erg veel zin aan om dit samen te doen.

Vandaag dus begonnen in Pieterburen.

We kennen de omgeving redelijk goed omdat we 21 jaar in Winsum (Groningen) hebben gewoond en van daaruit de omgeving uiteraard hebben verkend. Toch blijven dingen veranderen en zijn er na vijf jaar niet meer in Pieterburen te zijn geweest weer allerlei nieuwe dingen te zien en te ontdekken. We hoeven niet te vertellen wat in de verschillende folders en boekjes staat wat betreft de bezienswaardigheden. In het schrijven wat we delen willen we meer onze indrukken doorgeven.

26 april 2020 is een stralende dag zoals de die eigenlijk de afgelopen weken aldoor hebben gehad. Ook vandaag schijnt de zon en zijn er wat wolkenvelden die prachtige vergezichten geven boven het Groninger land. We parkeren de auto in Garnwerd achter de molen en fietsen de kortste route naar Pieterburen. We hebben nog niet eerder het nieuwe pad tussen Garnwerd en Winsum gefietst, het is een prachtig pad geworden, een hele verbetering bij de oude situatie. Ondanks dat het windkracht één uit het Noorden is is het toch een stevige trap. We zijn onze gewone fietsen niet mer zo gewend en daarnaast hobbelt Britt (onder protest) achter me aan in de fietskar.

In Pieterburen stallen we onze fiets. Het is stil op straat en de horeca is gesloten i.v.m. de maatregelen rond Corona. We eten een meegebracht boordje (met gebakken eieren van onze eigen kippen) en beginnen te lopen. Domies Toen is gesloten maar de kerk is open (zie foto) zolang we maar de 1,5 meter in acht nemen, super trouwens dat de kerk gewoon open is!! Onderweg zien we in de maren grote karpers zich 'afslaan' in het riet. Onze eerste stop is in Eenrum bij de kerk. Eenrum is een mooi Gronings dorp, we genieten van de rust van de zondag bij het eeuwenoud gebouw.

Rond Mensingeweer is veel veranderd de afgelopen jaren, nu de doorgaande weg niet meer door het dorp loopt is het een liefelijk dorp geworden. Ik hoop dat de bewoners het ook zo ervaren al zal het verdwijnen van de stroom toeristen (richting Lauwersmeer en Schiermonnikoog) een economisch wel effect hebben op de winkeltjes die er waren.

Via Mensingeweer lopen we naar Maarhuizen en belanden in Maarhuizen tussen veel wandelaars die vanuit Winsum en populaire rondje 'Maarhuizen' lopen. Het is misschien niet helemaal de bedoeling want het is echt druk met wandelaars vanuit Winsum maar je kunt het niemand echt kwalijk nemen. Op dit soort mooie dag wil iedereen graag even naar buiten. De 1,5 meter regel is dan soms ook lastig uit te voeren maar het gaat redelijk goed.

In Winsum hebben we ons tweede rustpunt onder de toren van de kerk, wee eten en drinken wat en Britt loert op de kippen en de haan die op een van de erven van de huizen in Obergum rondscharrelen. We zien dat de gebouwen bij de kerk (oude uitvaartcentrum) een nieuwe bestemming hebben gekregen als boekenhuis (kinderboekenmuseum) en dat doet mij goed. Ooit was ik als raadslid in de gemeente Winsum betrokken bij de discussie over de vervolgbestemming van dit pand. Ik ben blij dat alle belanghebbenden eruit zijn gekomen en dit pand nu zo gebruikt wordt.

Vanuit Obergum lopen we richting Garnwerd langs het in aanbouw zijnde sportcomplex. Ook dit is een ontwikkeling die veel tijd heeft gekost, ik kan ook hier de bestuurders alleen maar feliciteren dat de plannen van ooit waarschijnlijk na tal van aanpassingen gerealiseerd worden.

Aangekomen in Garnwerd pakken we snel de auto richting Pieterburen en halen onze fietsen op. Moe en voldaan rijden we via Zoutkamp en Grijpskerk naar huis. We zijn om 10:45 begonnen en waren om 17:00 uur weer thuis. Een goede start.